KiaBlog.pl – blog o marce Kia

Historia marki

Kia Motors to przedsiębiorstwo motoryzacyjne, zajmujące się produkcją aut osobowych i lekkich dostawczych. Właścicielem Kii jest grupa Hyundai Kia Automotive Group. Nazwa firmy „Kia” to po koreańsku w wolnym tłumaczeniu wyrażenie „powstać/wyjść z Azji”.

Kia powstała w grudniu 1944 roku i początkowo zajmowała się ręczną produkcją części do rowerów. Firma nosiła wówczas nazwę Kyungsung Precision Industry. 8 lat później, w 1952 roku, przedsiębiorstwo zostało przemianowane na Kia Industry Corp. Z czasem produkcja komponentów do rowerów była niewystarczająca, i w 1961 podjęto decyzję o produkcji motocykli, a rok później do produkcji wszedł 3-kołowy pojazd dostawczy o nazwie K-360. Kiedy w latach siedemdziesiątych Kia opracowała własny silnik, następnym krokiem była produkcja samochodów ciężarowych i stało się to w 1971 roku.

Pierwszym samochodem osobowym była Kia Brisa S100 produkowana od października 1974 roku, będąca licencyjnym modelem Mazdy Familia. Tendencja do powstawania aut na licencji Mazdy utrzymywała się w następnych latach, czego efektem są np. modele Kia Pride (odpowiednik: Mazda 121), Kia Sephia (Mazda 323), Kia Clarus (Mazda 626) czy Kia Potentia (Mazda 929).

Między 1978 a 1981 rokiem w koreańskich fabrykach montowano europejskie auta – Fiat 132 i Peugeot 604. W 1976 roku szefostwo Kii zakupiło 28,3% akcji firmy Asia Motors. Efektem tego były auta powstające pod marką Asia, chociażby Asia Rocsta. Z kolei parę lat później, bo 1983 roku 7,5 % akcji firmy Kia przejęła Mazda, w 1986 roku zaś Ford wszedł w posiadanie 9,4% akcji firmy. Owocem tych powiązań stały się niektóre modele Kii i Mazdy sprzedawane na europejskim i amerykańskim rynku pod szyldem Forda.

W 1990 roku przedsiębiorstwo zmieniło swoją nazwę na Kia Motors. W tamtym czasie firma dynamicznie rozwijała się, eksplorując rynki Ameryki Północnej i Południowej oraz Starego Kontynentu. Produkcja w 1993 roku łącznie wyniosła ponad 3 mln samochodów.

W latach dziewięćdziesiątych Kia wpadła w tarapaty – w wyniku bankructwa znalazła się pod zarządem komisarycznym banków. W 1999 roku Hyundai przejął 25% akcji firm Kia i Asia. W tym samym roku miejsce miało połączenie tych dwóch firm pod szyldem Hyundai Motor. Następnym krokiem było zwiększenie udziałów w Kii przez Hyundaia, najpierw do 39,94%, potem aż do 47,39%, a w 2005 roku spadły do 40,62% akcji.

W 2005 roku Kia świętowała zjechanie z taśmy produkcyjnej 5 000 000 auta przeznaczonego na eksport. Jest to osiągnięcie godne podziwu tym bardziej, że zaledwie rok wcześniej Kia osiągnęła eksport na poziomie 4-milionów.

Współcześnie, Kia to najstarsza i druga co do wielkości firma produkująca samochody w Korei. Roczna produkcja w zakładach na całym świecie wynosi ok. 1.3 mln samochodów. Na polskim rynku Kia działa od 1995 roku, najpierw pod szyldem PB Motors, a od 1997 roku przedsiębiorstwo zmieniło nazwę na Kia Motors Polska Sp. z o. o. (KMP).

Firma zatrudnia 33 000 pracowników na całym świecie, a roczny przychód koncernu to niemal 19 miliardów dolarów. Kia czynnie bierze udział w akcjach marketingowych, sponsorując turnieje tenisowe Australian Open i Puchar Davisa. Jest także oficjalnym partnerem FIFA, regularnie sponsoruje Mistrzostwa Europy w piłce nożnej.

Exit mobile version