Historia marki

VN:F [1.9.22_1171]
Ocena: 0.0/5 (0 głosy)

Kia Motors to przedsiębiorstwo motoryzacyjne, zajmujące się produkcją aut osobowych i lekkich dostawczych. Właścicielem Kii jest grupa Hyundai Kia Automotive Group. Nazwa firmy „Kia” to po koreańsku w wolnym tłumaczeniu wyrażenie „powstać/wyjść z Azji”.

Kia powstała w grudniu 1944 roku i początkowo zajmowała się ręczną produkcją części do rowerów. Firma nosiła wówczas nazwę Kyungsung Precision Industry. 8 lat później, w 1952 roku, przedsiębiorstwo zostało przemianowane na Kia Industry Corp. Z czasem produkcja komponentów do rowerów była niewystarczająca, i w 1961 podjęto decyzję o produkcji motocykli, a rok później do produkcji wszedł 3-kołowy pojazd dostawczy o nazwie K-360. Kiedy w latach siedemdziesiątych Kia opracowała własny silnik, następnym krokiem była produkcja samochodów ciężarowych i stało się to w 1971 roku.

Pierwszym samochodem osobowym była Kia Brisa S100 produkowana od października 1974 roku, będąca licencyjnym modelem Mazdy Familia. Tendencja do powstawania aut na licencji Mazdy utrzymywała się w następnych latach, czego efektem są np. modele Kia Pride (odpowiednik: Mazda 121), Kia Sephia (Mazda 323), Kia Clarus (Mazda 626) czy Kia Potentia (Mazda 929).

Między 1978 a 1981 rokiem w koreańskich fabrykach montowano europejskie auta – Fiat 132 i Peugeot 604. W 1976 roku szefostwo Kii zakupiło 28,3% akcji firmy Asia Motors. Efektem tego były auta powstające pod marką Asia, chociażby Asia Rocsta. Z kolei parę lat później, bo 1983 roku 7,5 % akcji firmy Kia przejęła Mazda, w 1986 roku zaś Ford wszedł w posiadanie 9,4% akcji firmy. Owocem tych powiązań stały się niektóre modele Kii i Mazdy sprzedawane na europejskim i amerykańskim rynku pod szyldem Forda.

W 1990 roku przedsiębiorstwo zmieniło swoją nazwę na Kia Motors. W tamtym czasie firma dynamicznie rozwijała się, eksplorując rynki Ameryki Północnej i Południowej oraz Starego Kontynentu. Produkcja w 1993 roku łącznie wyniosła ponad 3 mln samochodów.

W latach dziewięćdziesiątych Kia wpadła w tarapaty – w wyniku bankructwa znalazła się pod zarządem komisarycznym banków. W 1999 roku Hyundai przejął 25% akcji firm Kia i Asia. W tym samym roku miejsce miało połączenie tych dwóch firm pod szyldem Hyundai Motor. Następnym krokiem było zwiększenie udziałów w Kii przez Hyundaia, najpierw do 39,94%, potem aż do 47,39%, a w 2005 roku spadły do 40,62% akcji.

W 2005 roku Kia świętowała zjechanie z taśmy produkcyjnej 5 000 000 auta przeznaczonego na eksport. Jest to osiągnięcie godne podziwu tym bardziej, że zaledwie rok wcześniej Kia osiągnęła eksport na poziomie 4-milionów.

Współcześnie, Kia to najstarsza i druga co do wielkości firma produkująca samochody w Korei. Roczna produkcja w zakładach na całym świecie wynosi ok. 1.3 mln samochodów. Na polskim rynku Kia działa od 1995 roku, najpierw pod szyldem PB Motors, a od 1997 roku przedsiębiorstwo zmieniło nazwę na Kia Motors Polska Sp. z o. o. (KMP).

Firma zatrudnia 33 000 pracowników na całym świecie, a roczny przychód koncernu to niemal 19 miliardów dolarów. Kia czynnie bierze udział w akcjach marketingowych, sponsorując turnieje tenisowe Australian Open i Puchar Davisa. Jest także oficjalnym partnerem FIFA, regularnie sponsoruje Mistrzostwa Europy w piłce nożnej.

Kategoria: Artykuły
  1. Nieco historii każdemu się przyda. Czekam jednak na bardziej aktualne dane.

  2. To uwiarygadnia markę, zgadzam się z tym

  3. 20 lat temu o KIA nie było słychać nic

  4. mateo.a napisał/a:

    Spora dawka wiedzy, ale ten kto interesuje się motoryzacją, powinien znać przynajmniej najważniejsze wydarzenia dotyczące marki KIA. Czyta się fajnie, ale byłoby fajnie jeśli te wiadomości uaktualnić… mimo to bardzo ciekawy artykuł. Pozdrawiam!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.