Kłopoty ze sprzęgłem – jak sobie z nimi radzić?

VN:D [1.9.22_1171]
Ocena: 5.0/5 (1 głos)

Jeśli do tej pory nie spadł na Was problem w postaci awarii sprzęgła, czujcie się szczęśliwcami. Niemożność uruchomienia dźwigni sprzęgającej silnik ze skrzynią biegów może całkowicie unieruchomić auto. Na szczęście wiedza i doświadczenie podsuwają rozwiązanie problemu i łagodne wyjście z sytuacji.

Proste rozwiązanie, ale czy dobre?

Pewnym sposobem na uniknięcie problemu ze sprzęgłem jest zaopatrzenie samochodu w jeden z najprostszych modeli skrzyń biegów. Jest to kłowa skrzynia biegów – przedpotopowa konstrukcja, która nie znalazła uznania u producentów nowoczesnych aut do codziennego użytku. Różni się ona budową kół zębatych, gdyż nowoczesnych skrzyniach zęby są frezowane ukośnie, przez co skrzynia pracuje bardzo cicho. W skrzyniach starego typu koła zębate miały poziome nacięcia, bez zaokrągleń. Dlatego można je było obsługiwać bez sprzęgła. Zresztą zgrzytały nawet ze sprzęgłem, ale były w stanie przenosić ogromne obciążenia. Zastosowanie tego historycznego rozwiązania nie posiada niestety żadnych zalet poza zapobiegnięciem uszkodzeniom sprzęgła.

Co robić, gdy sprzęgło odmawia posłuszeństwa?

Awaria sprzęgła na trasie wymaga właściwej interwencji, aby zapobiec zniszczeniu innych podzespołów. Jeśli podczas awarii auto ma włączony bieg, silnik na pewno za chwilę zgaśnie, jednak lepiej uprzedzając fakty odłączyć zasilanie, przekręcając kluczyk i wyrzucając biegi na luz. Następnie należy wyczuciem włączyć dwójkę i już można z powrotem przekręcić kluczyk w rozruszniku.

nowesprzegla.pl

Jeśli wcześniej mieliśmy kłopoty z baterią, duży pobór rozruchowy i obciążenie skrzyni biegów i silnika może pokonać styrany akumulator. Zwykle jednak po kilku szarpnięciach auto odpala. Trzeba być na to przygotowanym, bo nie można w tej sytuacji wcisnąć ani hamulca, ani tym bardziej sprzęgła. Za to pedał gazu należy obsługiwać z największą delikatnością. W ten sposób prawdopodobnie uda się pozbyć drugiego biegu i wrzucić luz. Należy dodać, że prędkość i obroty silnika powinny być dobrane optymalnie.  Teraz pozostaje ostrożne dodanie gazu i dzięki synchronizacji bieg powinien wśliznąć się bez zgrzytów.

Jak zapobiegać awariom sprzęgła?

Powyższa instrukcja dotyczy rozwiązania tymczasowego, jednak ostatecznie zepsute sprzęgło trzeba wymienić, co stanowi duży wydatek. Warto zatem zapobiegać przedwczesnym awariom, montując w pojeździe wysokiej jakości sprzęgło. Szeroki wybór sprzęgieł docenianych przez fachowców i kierowców znajdziemy na https://nowesprzegla.pl. W asortymencie sklepu znajdują się jedynie produkty od uznanych producentów części samochodowych.

Kłopoty ze sprzęgłem – jak sobie z nimi radzić?, 5.0 out of 5 based on 1 rating
Kategoria: Artykuły
  1. Spiekane sprzęgło do kianki będzie dobre

  2. Jazda z zepsutym sprzęgłem,chociaż możliwa, jest zdecydowanie niebezpieczna i może doprowadzić do naprawdę poważnych uszkodzeń. Świetny instruktaż, jak postępować w sytuacji awaryjnej. Niemniej jednak, tak jak wspomniał autor artykułu, to rozwiązanie tymczasowe i jak najszybciej trzeba udać się do sprawdzonego warsztatu i dokonać wymiany na sprawne sprzęgło.

  3. Miłosz napisał/a:

    Awaria sprzęgła objawiająca się przez niemożliwość ruszenia biegu to najgorsze, co może stać się w aucie. Warto więc odpowiednio wcześnie reagować i jak tylko pojawi się jakikolwiek znak sygnalizujący problem ze sprzęgłem, udać się do mechanika. W ten sposób możemy zaoszczędzić kilkaset, a nawet kilka tysięcy złotych. Polecam zajrzeć na blog https://www.audi-a4.pl/ gdzie znaleźć można więcej ciekawych wpisów tego typu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.